PERMAINAN KATEGORI JARING
1.0 TAJUK / NAMA PERMAINAN
Parton (diambil sempena nama dua jenis permainan iaitu bola tampar dan badminton)
2.0 MATLAMAT
Merancang dan menyediakan sejenis permainan kanak-kanak kategori jaring untuk memenuhi syarat ujian amali.
3.0 OBJEKTIF
3.1 Memupuk semangat kesukanan dan kerjasama.
3.2 Mengaplikasikan kemahiran lokomotor, bukan lokomotor dan manipulasi alatan
3.3 Mendapat pendedahan tentang beberapa jenis kemahiran asas badminton dan bola
tampar.
3.4 Meningkatkan kemahiran berkomunikasi.
3.5 Memperluaskan domain kognitif dan psikomotor.
3.6 Meningkatkan kesedaran terhadap penggunaan ruang sekeliling / persekitaran yang
boleh digunakan sepanjang tempoh permainan.
3.7 Memperoleh peluang unutuk memilih dan membuat keputusan yang tepat semasa
permainan sedang dijalankan.
3.8 Memperkembangkan kemahiran berfikir untuk menyelesaikan masalah dalam
permainan.
4.0 PANDUAN PELAKSANAAN PERMAINAN
4.1 Senarai Alatan
Gambar 1 : Tiang badminton |
Gambar 2 : Tali nylon |
Gambar 3 : Kain panjang yang berwarna biru
|
Gambar 4 : Skitel besar
|
Gambar 5 : Bola angin besar
|
Gambar 6 : “Giant Palm”
|
Gambar 7 : Papan markah
|
4.2 Prosedur Pelaksanaan Permainan
4.2.1 Pemain terbahagi kepada dua pasukan iaitu pasukan A dan B.
Setiap pasukan akan berpecah kepada dua kumpulan iaitu A1 dan A2
begitu juga B1 dan B2.
4.2.2 Kawasan permainan terbahagi kepada 4 bahagian menggunakan tali nylon
yang diwakili setiap pasukan. (Rujuk ke pelan)
4.2.3 Setiap pemain akan dibekalkan “Giant Palm” untuk menampar bola.
4.2.4 Toss coin dilakukan untuk menentukan pihak yang akan memulakan servis.
4.2.5 Servis akan dimulakan dalam bulatan kecil yang berada di tengah
kawasan gelanggang masing-masing untuk menghantar bola kepada
pasukan pihak lawan.
4.2.6 Pertukaran servis berlaku apabila pasukan pihak lawan berjaya membalas
hantaran bola / manakala servis kekal apabila pasukan pihak lawan gagal
menghantar bola.
4.2.7 Bola hendaklah dimatikan ke mana-mana kawasan pihak lawan untuk
mendapatkan mata.
4.2.8 Bola hendaklah disambut semula oleh pihak kumpulan sekiranya bola
yang dipukul termasuk ke kawasan kumpulan sendiri.
4.2.9 Mata diberikan apabila bola jatuh ke dalam gelanggang kumpulan sendiri.
4.2.10 Kumpulan yang mencapai mata akhir yang ke-15 dikira sebagai
pemenang.
4.2.11 Pemain bebas bergerak dan menentukan strategi permainan tersendiri.
4.3 Pelan Kedudukan Pelaksanaan Permainan
Gambar 8 : Gelanggang permainan Parton
|
4.4 Peraturan dan Syarat-syarat Permainan
4.4.1 Setiap pasukan pasukan A1, A2, B1, dan B2 yang telah ditetapkan tidak boleh
berada di kawasan gelanggang yang lain, melainkan kawasan sendiri.
4.4.2 Pemain harus menampar bola dengan menggunakan “Giant Palm” dan
dibenarkan untuk menendang bola yang berada pada aras yang rendah serta
menanduk bola yang berada pada aras yang tinggi apabila diperlukan.
4.4.3 Bola mesti melepasi tali nylon yang diletakkan kain panjang yang diikat pada
tiang.
4.4.4 Sekiranya bola terjatuh di kawasan sendiri / melakukan kesalahan, pihak lawan
akan mendapat servis dan memperoleh mata.
4.4.5 Pengumpulan mata melalui hantaran bola ke gelanggang pasukan pihak lawan
dengan syarat bola tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan
gelanggang sendiri.
4.4.6 Satu mata akan diberikan kepada pasukan pihak lawan sekiranya pasukan pihak
sendiri telah menampar bola ke luar garisan gelanggang dan sebaliknya.
4.4.7 Mata kemenangan ialah 15 mata.
No comments:
Post a Comment